Preview

Tiltanym

Advanced search

NATIONAL CONNOTATION OF IMAGES OF BIRDS IN E.RAUSHANOV’S CREATIVITY

Abstract

There is no doubt that the artistry of language, which is formed in the continuity of language and cognition, expands and improves the field of meanings of a word, especially in the language of a work of art. In particular, the language of poetry is unique in determining the capabilities of the native language, understanding and using its potential. Therefore, it is important not only to continue the traditions of Kazakh artistic speech, but also to study the language of such poets as Yesengali Raushanov, who have many new examples of artistic consciousness associated with mythical knowledge and worldview.

The author of the article tries to show a parallel between psychology of a person (Kazakh) and images of birds on the basis of the analysis of some E.Raushanvo’s poems.

About the Author

M. K. Qusmoldanova
Institute of Linguistics named after A.Baitursynov
Kazakhstan

Junior Researcher



References

1. Хабиева А.А. Тарихи лексиканың мазмұндық құрылымдағы коннотаттық компоненттері (Махамбет шығармашылығы негізінде): фил.ғыл.канд.дисс. автореф. 2007. 89 б.

2. Раушанов Е. Қара бауыр қасқалдақ. (1995); Періштелер мен құстар. Алматы: Жазушы, 2005. 46 б.

3. Қондыбай С. Арғы қазақ мифологиясы. 4 кітап. Алматы: Дайк-Пресс, 2004. 478 б.

4. Нұрдәулетова Б. Жыраулар поэтикасындағы дүниенің концептуалдық бейнесі. Монография. Астана: Нұр-Астана, 2008. 432 б.

5. Әскербекқызы Ж. Қазақтың қара бауыр қасқалдағы.


Review

For citations:


Qusmoldanova M.K. NATIONAL CONNOTATION OF IMAGES OF BIRDS IN E.RAUSHANOV’S CREATIVITY. Tiltanym. 2015;(3):135-139. (In Kazakh)

Views: 160


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-6076 (Print)
ISSN 2709-135X (Online)